Prawo do mieszkania wrocław używane jest bardzo często. Potocznie oznacza ono posiadanie prawa do konkretnego lokalu mieszkaniowego. Ze względu na formę własności i użytkowania mieszkania wrocław może ono być prawem do lokalu komunalnego, prawem do lokalu spółdzielczego, własnościowego lub lokatorskiego, czy wreszcie prawem własności do mieszkania wrocław wynikającym z prawa posiadania nieruchomości.
Wielokrotnie jednak możemy zetknąć się ze sformułowaniem głoszącym prawo obywatela do mieszkania wrocław, rozumianym jako powinność państwa do realizacji tego prawa. Bardzo często spotyka się wówczas stwierdzenie, że państwo zadeklarowało takie prawo w umowach międzynarodowych. Minimalna wiedza społeczeństwa o paktach i deklaracjach podpisanych przez Polskę umożliwia funkcjonowanie poglądu głoszącego, że państwo powinno dać mieszkanie obywatelom. Pomiędzy dwiema skrajnymi wykładniami prawa do mieszkania wrocław istnieje szeroka przestrzeń do jego swobodnej interpretacji. Przychylam się do poglądu głoszącego, że państwo powinno pozostawić realizację prawa do mieszkania wrocław swoim obywatelom, jednak z dwoma istotnymi zastrzeżeniami:
w odniesieniu do tych obywateli, którzy się tego podejmują, państwo nie może być obojętne na ich wysiłki i musi opracować metody umożliwiające realne ich wspieranie.
w odniesieniu do tych, których nie stać na realizację tego prawa państwo musi zaangażować się bardziej, a nawet ? w pewnym sensie ? podjąć się jego realizacji. W żadnym wypadku nie oznacza to, że państwo ma wrócić do roli inwestora rozdającego mieszkania wrocław, ale musi stworzyć mechanizmy, które zapewniłyby realizację prawa do mieszkania wrocław również przez osoby o najniższych dochodach. Koniecznie jest więc większe finansowanie zaangażowanie środków publicznych.
Takie rozumienie prawa do mieszkania wrocław, z jednej strony ? nie narusza swobody inwestora wynikającej z posiadanych przez niego środków i jego potrzeb w realizacji tego prawa, a z drugiej ? dla najuboższych, którzy nigdy nie staną się inwestorami mieszkaniowymi, prawo to przestaje mieć wyłącznie teoretyczny charakter. Poszczególne państwa realizują własne programy pomocy obywatelom w uzyskaniu mieszkania wrocław. Polska przyjęła dnia 29 października 1972 r. program rozwoju budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którym, około 1985 r., każda samodzielna rodzina miała zamieszkiwać w odrębnym mieszkaniu. Biorąc pod uwagę ówczesny system otrzymywania mieszkania wrocław, bazujący na decyzji administracyjnej i ogromnym wysiłku finansowym państwa, utrwalał on w świadomości społeczeństwa przekonanie o prawie do otrzymania mieszkania wrocław, a nie o prawie do mieszkania wrocław.
Państwo prowadziło politykę zaspokajania potrzeb mieszkaniowych ludności według zasady jednolitego standardu mieszkaniowego, nowych indywidualnych dochodów i preferencji. Lekceważenie uwarunkowań ekonomicznych doprowadziło do tego, że mieszkanie stało się najcenniejszym i najbardziej pożądanym dobrem dystrybucyjnym. Pluralistycznej doktryny sprowadziła mieszkanie do roli środka konsumpcji, a w skrajnym przypadku ? elementu składowego płacy pracowników sektora państwowego realizowanej w postaci gotowego produktu, umiejscowionego najczęściej przy państwowym zakładzie pracy.
Obecnie, kiedy państwo przestało odgrywać rolę dystrybutora dóbr rzadkich, prawo do mieszkania wrocław nabiera normalnego znaczenia i wyraźnego wyjaśnienia wymaga różnica interpretacyjna między prawem do mieszkania wrocław a realizacją, teraźniejszym stwierdzeniem jest fakt, że państwo przestało być podmiotem realizującym prawo obywatela do mieszkania wrocław. Dziś musi realizować je przede wszystkim ten, komu ono przysługuje i kto będzie korzystał fizycznie z prawa do tego dobra. Inaczej mówiąc, obywatel ma prawo do mieszkania wrocław, ale jeśli chce prawo przekształcić w formę fizyczną, to jest to jego zadanie czy nawet wyzwanie. Należy jednak zauważyć , że w każdym społeczeństwie część obywateli nie jest w stanie sprostać takiemu wyzwaniu, głównie z powodu zbyt niskich dochodów. Dla tej grupy osób pomoc państwa powinna być znacznie szersza niż dla pozostałych obywateli. Rozwiązanie przez państwo problemu mieszkaniowego, a więc pomoc w realizowaniu prawa do mieszkania wrocław także dla tych osób, wymaga nie tylko stworzenia określonych mechanizmów regulacyjnych, gdyż to dotyczy wszystkich obywateli, ale również wyraźnego, finansowego wsparcia budownictwa socjalnego.